yazarlar

HAYALİ AŞKLAR

2009 yılında üzerinde en fazla konuşulan filmlerinden birisi “Annemi Öldürdüm-J’ai Tué Ma Mére”olmuştu. Başta Cannes olmak üzere katıldığı festivallerde tam tamına 22 ödül kazanmış, adı gibi aykırı, Fransız Yeni Dalgası veya yetmişli yılların New York çıkışlı, yeraltı sinemasının etkilerini taşıyan bir film.
 
21 yaşındaki yönetmen ve başrol oyuncusu Kanadalı Xavier Dolan biriktirdiği paralar ile çevirdiği bu ilk filmden sonra “Hayali Aşklar-Les Amours Imaginaires” ile ilkinde olduğu gibi yarı otobiyografik anlatımlarını sürdürüyor. İlk filmine oranla ışık/filtre oyunları, yavaş çekimler, iyi bir müzik desteği gibi daha renkli bir stil arayışı dikkati çekiyor. Öykünün akışı konuyu destekleyen röportajlar ile kırılırken Dolan’ın ilk filminde de kurguladığı eklektik yapı, yer yer belgeseli anımsatıyor.

Genç yaşından beklenmeyecek olgun, cesur anlatımı, çok bilmiş bir tavırdan ziyade ergen ve doğal bir havada. Kendi yaşamından ilham aldığı senaryolarında, dramatik yapıyı ironi ile harmanlamayı başarıyor. 
“Annemi Öldürdüm” de anlattığı anne ve oğul arasındaki ilişki kaosu bu kez üç arkadaş Marie, Francis ve Nicholas arasında yaşanıyor. Adonis adını taktıkları Nico sarışın, bukleli saçları ile çekici bir genç adamdır. Marie ve Francis, Nico’ya aşıktırlar fakat aşklarını itiraf edemezler. Nico ise tam bir Don Juan havalarında umursamaz, şımarık bir tiptir. Her ikisine de farklı şekillerde umut verir. Marie ve Francis aşklarını kendi hayallerinde farklı bir şekilde yaşarlar. 
Xavier Dolan’ın en büyük avantajı kendi yaşamından yola çıkan öyküler yazıp, yönetmesinden kaynaklanıyor. Bu nedenle samimi, karakterlere hakim bir anlatım yakalıyor. Gerçek yaşamda da arkadaş olan Dolan, Monia Chokri, Nils Schneider üçlüsünün kamera karşısındaki performansları son derece doğal ve inandırıcı. Truffaut’nun ünlü klasiği “Jules ve Jim” den ilham almış bu modern üçlü ilişki, Dolan’ın çok sevdiği yönetmene bir ithafı gibi duruyor. Tema müziği olarak kullandığı Dalida’nın söylediği “Bang Bang” şarkısının İtalyanca versiyonu, bilhassa yavaş çekim sahnelerinde görselliği destekliyor. Yakın plan çekimler, kitch sınırındaki baskın renkler Dolan’ın stil fetişizminin en önemli öğeleri. Karakterlerini konuşturmaktan çok görselleştirmeyi seviyor. Audrey Hepburn’de filmin hayali karakterlerinden birisine dönüşüyor. Marie saç stili, giyim kuşamıyla onu taklit ederek Nico’nun ilgisini çekmeye çalışıyor. Eşcinselliğini canlandırdığı karakterlere yansıtan Dolan, bu durumunu ergenliğin cinsel bunalımlarının içinde doğal bir sorun olarak değerlendiriyor. Sinemanın son yıllardaki en genç yönetmeni olan Xavier Dolan, özgün bir stil arayışı içinde yoluna devam ediyor. Gelecek için gönderdiği sinyaller olumlu. 
 
HAYALİ AŞKLAR-LES AMOURS IMAGINAIRES 
YÖNETMEN ve SENARYO: XAVİER DOLAN 
OYUNCULAR:XAVIER DOLAN, MONSA CHOKRİ, NILS SCHNEİDER 

No comments:

Post a Comment